ابلاغ آییننامه اجرایی ارسال اسناد الکترونیک سلامت و مدیریت شرایط اضطراری
آییننامه اجرایی جزء ۶ بند الف ماده ۶۹ قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، در خصوص نحوه ارسال اسناد الکترونیک سلامت و مدیریت شرایط اضطراری، ابلاغ گردید.

«آییننامه اجرایی جزء ۶ بند الف ماده ۶۹ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (موضوع نحوه ارسال اسناد الکترونیک سلامت و مدیریت شرایط اضطراری)» با شماره ۳۶۲۹۳ در تاریخ ۱۴۰۴/۰۲/۳۱ توسط معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد.
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۴/۲/۲۸ به پیشنهاد شماره ۱۰۰/۷۲۳ مورخ ۱۴۰۳/۸/۱۳ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و به استناد جزء (۶) بند (الف) ماده (۶۹) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳، آییننامه اجرایی جزء یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی جزء (۶) بند (الف) ماده (۶۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران موضوع نحوه ارسال اسناد الکترونیک سلامت و مدیریت شرایط اضطراری
ماده ۱ - در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱- استحقاقسنجی: فرایند احراز استحقاق پوشش بیمهای افراد و انجام سایر پایش (کنترل)ها (اعتبار بیمهشده شرط، تخصص قیمت بیمارستانی بودن و شرط سنی) بهصورت برخط و برون خط (آفلاین) و یا از طریق شبکههای محلی (اینترانت).
۲- سامانه: سامانههای ثبت الکترونیک خدمات و کالاهای سلامت محور.
۳- شرایط اضطراری: از هم گسیختگی جدی عملکرد ناشی از وقوع مخاطره که منجر به قطع یا اختلال در ارائه خدمات سلامت بهصورت برخط و الکترونیکی میشود.
۴- سازمانهای بیمهگر: سازمانهای بیمه گر پایه و شرکتهای بیمه تجاری ارائه کننده خدمات بیمه تکمیلی سلامت.
۵- شناسه (کد) دستوری: شناسه (کد) دستوری تلفنی (یواساسدی) برای تعیین وضعیت استحقاق بیمار در سازمانهای بیمهگر پایه (این شناسه (کد) از طریق سازمان بیمه سلامت ایران صادر میگردد).
۶- مراکز: مراکز ارائه کننده خدمات سلامت اعم از دولتی، عمومی، غیردولتی، خیریه و خصوصی.
۷- وزارت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.
۸- خدمات سلامت: تمامی خدمات بهداشتی درمانی، توانبخشی آموزشی مشاورهای تسکینی و دارویی که در مراکز به افراد جامعه ارائه میشود.
ماده ۲ مصادیق شرایط اضطراری به شرح زیر است:
۱- حوادث قهری.
۲- قطعی اینترنت.
۳- اختلال در زیرساختهای ارتباطی.
۴- فقدان زیرساخت ارتباطی سخت افزاری.
۵- قطعی برق.
۶- رخدادهای امنیتی.
۷- حملات رایانیکی (سایبری).
۸- اختلال در خطوط و زیرساختهای ارتباطی دستگاههای مجری
ماده ۳- در صورت اختلاف در وقوع شرایط اضطراری بین سازمانهای بیمهگر و مراکز موضوع توسط وزارت از طریق استعلام حسب مورد از دستگاه ذیربط انجام میشود.
ماده ۴- مراکز ملزم به ارسال اسناد به صورت الکترونیکی میباشند تنها در شرایط اضطراری موضوع این آییننامه خرید خدمات سلامت توسط سازمانهای بیمهگر و نیز ارسال اطلاعات و اسناد پزشکی از مراکز تا پایان یافتن شرایط اضطراری به صورت کاغذی و یا شرایط برون خط (آفلاین) امکانپذیر است.
ماده ۵- مراکز در شرایط اضطراری موضوع ماده (۲) این آییننامه مجاز به ثبت خدمت به صورت کاغذی یا برون خط (آفلاین) میباشند.
ماده ۶- به منظور استمرار خدمت به گیرندگان خدمت در شرایط اضطراری وزارت و سازمانهای بیمه گر مکلفند نسبت به پیش بینی ارائه خدمت به صورت برون خط (آفلاین) در سامانههای مربوط اقدام نمایند.
ماده ۷- مراکز موظفند در صورت درخواست گیرنده خدمت نسخه کاغذی صورتحساب (فاکتور) دستور صادره را ارائه دهند.
ماده ۸- در صورت عدم محاسبه سهم بیمهای خدمات در خدمات سرپایی در شرایط اضطراری توسط مراکز سازمانهای بیمه گر پایه مکلف به محاسبه و پرداخت هزینه به بیمار میباشند.
ماده ۹- سازمانهای بیمه گر مکلف به محاسبه و پرداخت کلیه نسخههای کاغذی مرتبط با مصادیق وقوع شرایط اضطراری میباشند.
ماده ۱۰- سازمانهای بیمه گر مکلفند با همکاری وزارت و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نحوه تبادل اطلاعات جهت اجرای نسخه الکترونیک موضوع این آیین نامه پس از شرایط اضطراری را تعیین و از طریق وزارت ابلاغ نمایند.
ماده ۱۱- سازمانهای بیمهگر مکلفند جهت استمرار خدمت به گیرندگان خدمت و همچنین سازمان غذا و دارو و ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز در خصوص خدمت (سرویس)های سامانه ردیابی رهگیری و پایش کنترل اصالت دارو (تیتک) نسبت به راه اندازی شناسه (کد) دستوری ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه اقدام نمایند.
ماده ۱۲- پرداخت مبلغ تعرفه در اسناد کاغذی تولید شده در شرایط اضطراری معادل اسناد الکترونیک و مطابق با ضوابط و قوانین مربوط خواهد بود.
ماده ۱۳- در مواردی که دسترسی به سامانههای برخط و برون خط (آفلاین) امکان پذیر نباشد تجویز کننده خدمت مکلف است نسخه کاغذی را با ذکر نام و نام خانوادگی شماره (کد) ملی شماره تلفن بیمار و ساعت تجویز ممهور به مهر نظام پزشکی صادر نماید.
ماده ۱۴- به منظور پیشگیری از تخلف در ثبت و ارسال اسناد الکترونیکی خدمات پزشکی سامانههای تجویز الکترونیک و سامانههای مدیریت اطلاعات مراکز باید واجد امکانات نظارتی ضروری باشند جزئیات و فرایندهای نظارتی موضوع این ماده مطابق شیوهنامهای است که ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه توسط وزارت تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده ۱۵- داروخانهها و مراکز خدمات پیراپزشکی (پاراکلینیک) مکلفند پس از رفع شرایط اضطراری نسخههای کاغذی ارائه شده توسط بیمار را در سامانه مربوط ثبت و به سازمانهای بیمهگر ارائه کنند.
تبصره ۱- در شرایط اضطراری صرفاً داروهای ضروری اعلام شده توسط وزارت پس از انجام استحقاق سنجی مشمول ضوابط مربوط به آن داروها نشده و در صورت ثبت نسخههای کاغذی توسط سازمانهای بیمهگر به داروخانهها قابل پرداخت است.
تبصره ۲- در صورتی که برای تحویل دارو نیاز به استعلام از سامانه ردیابی رهگیری و پایش (کنترل اصالت دارو (تیتک)، باشد رعایت ضوابط ابلاغی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان غذا و دارو، الزامی است.
تبصره ۳- به منظور پیشگیری از قطع خدمات سازمان غذا و دارو و ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز مکلفند ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه در خصوص روشهای جایگزین از جمله از طریق شناسه (کد دستوری جهت انجام استعلام از سامانه مذکور در تبصره (۲) این ماده اقدام نمایند.
ماده ۱۶- داروخانهها مکلفند نسخه را در سامانه تأیید دارو ثبت و شناسه (کد) رهگیری را بر روی آن درج
نمایند. این گونه نسخهها در پایان ماه به سرجمع صورتحساب درخواستی داروخانه اضافه خواهد شد.
ماده ۱۷- داروخانهها و مراکز خدمات پیراپزشکی (پاراکلینیک) مکلفند تا (۷۲) ساعت پس از برقراری دسترسی، اطلاعات نسخههای کاغذی ارائه شده در شرایط اضطراری را در سامانه ثبت نمایند.
ماده ۱۸- در حین پذیرش بیمار در شرایط برون) خط (آفلاین) مرکز مکلف است نسبت به استحقاق سنجی اقدام نماید در این صورت در میزان تعرفه مربوط تغییری صورت نخواهد گرفت.
تبصره- برای اطمینان از پوشش بیمهای و نوع آن و میزان دریافت خود پرداخت (فرانشیز) از بیماران شناسه استحقاقسنجی (اچایدی) توسط سامانه استحقاق سنجی تعیین میگردد که این شناسه (کد) بهصورت برخط برون خط (آفلاین) و یا از طریق شمارهگیری شناسه (کد) دستوری (۱۶۶۶) قابل اخذ است.
ماده ۱۹- در شرایط اضطراری رعایت نظام ارجاع الکترونیک در مورد بیمه شدگان الزامی نمیباشد و کلیه نسخهها و ارجاعات به صورت برون خط آفلاین و کاغذی قابل پذیرش خواهند بود مرکز پذیرنده موظف است نسبت به ثبت اطلاعات نسخهها در سامانه مربوط اقدام نماید.
ماده ۲۰- سازمانهای بیمهگر مکلفند با همکاری وزارت آموزشهای لازم برای اجرای این آییننامه را به مراکز ارائه دهنده خدمت و پزشکان و بیمهشدگان تحت پوشش خود ارائه نمایند.
ماده ۲۱- بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به پیادهسازی خدمات تبادل اسناد الکترونیکی با سازمانهای بیمهگر مطابق با سند نقشه راه سلامت الکترونیک کشور، موضوع جزء (۱) بند (الف) ماده (۶۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ اقدام نماید.
ماده ۲۲- وزارت مسئول نظارت بر حسن اجرای این آییننامه بوده و مکلف است گزارش عملکرد این آییننامه را در مقاطع زمانی شش ماهه به کمیسیون بهداشت و درمان و معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.