منتظری:

متاسفانه برخی کارکنان دادسراها و دادگاه‌ها برخورد شایسته‌ای با مردم ندارند

رئیس دیوان عالی کشور با تأکید بر لزوم تکریم ارباب رجوع و حسن خلق در قوه قضاییه، اظهار داشت که سختی و سنگینی کار نباید به رفتار نامناسب با مردم منجر شود.

متاسفانه برخی کارکنان دادسراها و دادگاه‌ها برخورد شایسته‌ای با مردم ندارند
کد خبر: 183

جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور با حضور حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، قضات عالی‌رتبه دیوان عالی و حجت‌الاسلام سید محسن موسوی، نماینده دادستان کل کشور، برای بررسی پرونده‌های اصراری-کیفری برگزار شد.

حجت‌الاسلام منتظری در نطق پیش از دستور، ضمن تسلیت شهادت امام جواد (ع)، به حدیثی از ایشان اشاره کرد: «وَبِالاْدَبِ یَبْلُغُ الرَّجُلُ الْمَکارِمَ الاْخْلاقِ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ، وَیَصِلُ بِهِ اِلَی الْجَنَّهِ»، به این معنا که انسان با ادب به کمالات اخلاقی در دنیا و آخرت دست می‌یابد و با رعایت ادب به بهشت می‌رسد. وی افزود که اوج مکارم اخلاق در سلوک پیامبر اکرم (ص) دیده می‌شود که فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق»، یعنی هدف بعثتم تکمیل فضایل اخلاقی است.

رئیس دیوان عالی کشور با تأکید بر رعایت حقوق مراجعین، اظهار داشت: کثرت کار نباید مانع برخورد شایسته با مردم شود. گاهی اصحاب پرونده به دلیل تضییع حقوقشان با الفاظ نامناسب یا بی‌تابی سخن می‌گویند، اما قضات باید با سعه صدر اوضاع را مدیریت کنند. وی افزود: اگرچه بسیاری از قضات و کارکنان رفتار محترمانه‌ای دارند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی در دادسراها و دادگاه‌ها برخورد مناسبی با مراجعین ندارند. این در حالی است که تکریم ارباب رجوع و حسن خلق از اصول اساسی قوه قضاییه است و نباید سختی کار خللی در این امر ایجاد کند.

حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به اهمیت خدمت به مردم، از قضات باتجربه دیوان عالی خواست در همایش روسای دادگستری‌ها در مشهد مقدس، اصول و مبانی رسیدگی به دعاوی را به قضات منتقل کنند و تأکید کرد که رهنمودهای آنها با بیش از سی سال تجربه، قطعاً اثرگذار خواهد بود.

 

منبع: اختبار
نظرات کاربران
ثبت دیدگاه جدید

عنوان