ثبتنام در سامانه املاک و اسکان شرط دریافت خدمات بانکی
ارائه خدماتی بانکی نظیر افتتاح حساب، صدور دسته چک، اعطای انواع تسهیلات و قبول تعهدات، اعطای ابزار پرداخت و ابزار پذیرش، مستلزم تطابق شناسه (کد) پستی اظهار شده توسط مشتری با شناسه (کد) پستی ثبتشده در سامانه املاک و اسکان است.

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ارائه خدمات بانکی از جمله افتتاح حساب، صدور دسته چک، اعطای تسهیلات، قبول تعهدات، و ارائه ابزارهای پرداخت و پذیرش، منوط به تطابق کد پستی اعلامشده توسط مشتری با کد پستی ثبتشده در سامانه املاک و اسکان است. بانکها موظفند تا پایان مردادماه ۱۴۰۴ استعلام اقامتگاه اصلی اشخاص از این سامانه را برای ارائه خدمات بانکی عملیاتی کنند.
بانک مرکزی طی نامه شماره ۰۴/۶۱۸۰۶ مورخ ۸ خرداد ۱۴۰۴ و با استناد به نامه شماره ۳۹۰۳۳/۰۴ مورخ ۱۷/۰۲/۱۴۰۴ اداره مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و بند (۷) تبصره (۸) ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم، به شبکه بانکی ابلاغ کرد که خدمات بانکی مانند افتتاح حساب و صدور دسته چک تنها با دریافت کد ملی و تطابق کد پستی یا نشانی یکتای اقامتگاه اصلی ثبتشده در سامانه املاک و اسکان ارائه شود. بانکها همچنین باید مشتریان را به ثبت اطلاعات در این سامانه تشویق و اطلاعرسانی لازم را انجام دهند.
بر این اساس، بانکها پیش از ارائه خدمات ذکرشده، باید تطابق کد پستی اعلامی مشتری با کد پستی ثبتشده در سامانه املاک و اسکان را بررسی کنند. با توجه به فراهم شدن وبسرویس استعلام اقامتگاه اصلی، بانکها موظفند تا پایان مرداد ۱۴۰۴ این استعلام را عملیاتی کنند و این موضوع را حداقل در دو نوبت و با روشهای مناسب به اطلاع مشتریان برسانند.