مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۴ هزار و ۳۹۵ نفر

۴ هزار و ۳۹۵ نفر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ با مراجعه به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه مشاوره حضوری حقوقی دریافت کردند و مشکلات آنها توسط مسئولان قضایی رسیدگی شد.

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۴ هزار و ۳۹۵ نفر
کد خبر: 233

جلسات ملاقات مردمی و میز خدمت به‌صورت هفتگی و منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع‌های قضایی، دادگستری کل استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود تا مردم بتوانند مسائل و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضایی مطرح کنند. مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، بیش از سایر بخش‌ها و برخی نهادهای قضایی، مشکلات قضایی مردم را دریافت و به مراجع ذی‌ربط منتقل می‌کند. بیشترین درخواست‌های مردمی، دیدار و ملاقات با رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی است.

بسیاری از مراجعان به اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه خواستار ملاقات با رئیس قوه، معاونان یا مسئولان عالی‌رتبه هستند و خواسته‌های خود را با قضات یا کارشناسان حقوقی این مرکز مطرح می‌کنند. برخی از این درخواست‌ها برای ثبت، به‌صورت مکتوب ارائه می‌شوند.

این جلسات علاوه بر کاهش فاصله بین مردم و مسئولان قضایی، به افرادی که از مناطق دوردست به مراکز قضایی مراجعه می‌کنند، امکان بیان مشکلات و دغدغه‌هایشان را فراهم می‌کند.

موارد مهم، پیچیده یا چالشی به اطلاع مدیرکل ارتباطات مردمی یا رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه می‌رسد. وجود این نهاد برای شنیدن مشکلات مردم، ایجاد حس اعتماد و اطمینان در مراجعان و رسیدگی به دغدغه‌های آن‌ها ارزشمند است.

در همین راستا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۴، در ادامه دیدارهای مردمی خود، با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه به بررسی درخواست‌های حقوقی و قضایی مراجعان پرداخت و به آسیب‌شناسی روندها و رویه‌های قضایی موجود توجه کرد. وی اظهار داشت: آگاهی‌بخشی حقوقی و افزایش دانش قضایی مردم امری بسیار مهم است. در دیدارهای امروز، متوجه شدم که اگر بسیاری از شما از آگاهی حقوقی کافی برخوردار بودید، در سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های خود دچار ضرر و زیان نمی‌شدید. افزایش آگاهی حقوقی مردم، وظیفه دستگاه قضایی، نظام رسانه‌ای کشور و خود مردم است.

وی افزود: علاوه بر کمبود آگاهی حقوقی که گاهی منجر به سوءاستفاده و کلاهبرداری می‌شود، غفلت افراد نیز مشکل‌ساز است. گاهی افراد بدون اخذ تضامین کافی یا انعقاد قراردادهای محکم، مبالغ هنگفتی را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و سرمایه‌شان از دست می‌رود. همه باید هوشیار باشیم و اعتماد بی‌جا نکنیم.

ارشاد حضوری مراجعان در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه

سید علی‌اصغر رفاهی، مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، در گفت‌وگو با میزان درباره ملاقات‌های مردمی در اردیبهشت ۱۴۰۴ اظهار کرد: واحد ارشاد و معاضدت حقوقی این مرکز با حضور قضات و یک کارشناس حقوقی ثابت، به راهنمایی و ارشاد حقوقی مراجعان می‌پردازد و بر جنبه‌های حقوقی مسائل تمرکز دارد.

وی افزود: نتایج مکاتبات با استان‌ها دریافت شده و برای کاهش مراجعات حضوری، واحد پاسخگویی تلفنی نیز راه‌اندازی شده است. در اردیبهشت ۱۴۰۴، برای ۴۳۹۵ نفر مشاوره حضوری ارائه شد و موارد لازم به مراجع قضایی ارجاع گردید. میانگین زمان انتظار برای مشاوره حضوری در این ماه ۱۱ دقیقه بوده است.

پاسخگویی تلفنی

رفاهی توضیح داد: برای اطلاع‌رسانی به مراجعان درباره شماره، تاریخ و مرجع مکاتبات انجام‌شده، شماره تلفن ۱۲۹ (گزینه ۴) در نظر گرفته شده است. مراجعان می‌توانند ظرف دو هفته از تاریخ مراجعه، با تماس با این شماره از وضعیت درخواست خود مطلع شوند.

وی افزود: در اردیبهشت ۱۴۰۴، تعداد ۱۱۵۸ تماس تلفنی (به مدت ۳۰۳۲ دقیقه) با این اداره کل برقرار شد و اطلاعات مربوط به مکاتبات به متقاضیان اعلام گردید.

درخواست‌های ثبت‌شده در سامانه سامع

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: روزانه تعدادی از مراجعان خواستار ملاقات با مدیرکل هستند و به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند. مدیرکل از ساعت ۷ صبح تا ۱۷ به دیدارهای مردمی اختصاص دارد. همچنین، برخی مراجعان برای اقدامات فوری یا اقناع حقوقی به معاون مدیرکل یا سایر ادارات ارجاع می‌شوند. نمایندگان تجمع‌کنندگان نیز برای پیگیری خواسته‌های خود به این اداره مراجعه می‌کنند.

رفاهی افزود: در اردیبهشت ۱۴۰۴، تعداد ۷۹۱۹ نفر ملاقات شدند که شامل ۵۶۹ نفر توسط مدیرکل، ۲۷۰ نفر توسط معاون مدیرکل، ۲۳۰ نفر توسط رئیس اداره ارتباطات و ملاقات‌ها، ۲۲۰ نفر توسط رئیس اداره بررسی و ارشاد قضایی، ۲۲ نفر توسط رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات، ۴۲۸۰ نفر توسط اداره پاسخگویی، ۲۰۴۳ نفر توسط قضات مستقر و ۲۸۵ نفر توسط کارشناسان قضایی بود.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر، با همکاری گسترده مراجع قضایی، به‌ویژه در شهرستان‌ها، پاسخ‌های متعددی به درخواست‌های مردمی دریافت شده که توسط کارشناسان سامانه سامع بررسی و در صورت نیاز به اطلاع متقاضیان می‌رسد. در اردیبهشت ۱۴۰۴، تعداد ۵۵۴۸ درخواست در سامانه سامع ثبت شد.

 

نظرات کاربران
ثبت دیدگاه جدید

عنوان