هوش مصنوعی و چالشهای امنیت سایبری
هوش مصنوعی با کاهش موانع ورود مجرمان سایبری، امکان انجام حملات سریعتر و مهندسی اجتماعی هدفمندتر را با نیاز به تخصص فنی کمتر فراهم میکند.

به گزارش پلیس فتا، کسبوکارها با تهدیدات سایبری پیچیدهتری مواجه هستند که بخشی از آنها توسط هوش مصنوعی هدایت میشود. این تهدیدات نهتنها مسائل مالی، بلکه آسیب به اعتبار و از دست دادن مشتریان را نیز به دنبال دارند.
گزارش جدید شرکت بیمه سایبری هیسکاکس نشان میدهد که ۶۷ درصد سازمانها افزایش حملات سایبری را گزارش کردهاند و ۳۴ درصد شرکتها به دلیل کمبود تخصص در مدیریت ریسکهای نوظهور فناوری، امنیت سایبری خود را به خطر انداختهاند.
هوش مصنوعی با کاهش موانع ورود، حملات سایبری را سریعتر و هدفمندتر کرده و نیاز به مهارتهای فنی پیشرفته را کاهش داده است. رئیس شرکت ارائهدهنده راهکارهای فناوری CETSTAT اظهار داشت: «هوش مصنوعی در بهرهبرداری از آسیبپذیریهای پایگاههای داده، سیستمهای ضعیف و پیکربندیهای نادرست ناشی از خطای انسانی بسیار مؤثر است. ایمیلهای فیشینگ به طور فزایندهای برای هدف قرار دادن کارمندان ناآگاه استفاده میشوند.»
با وجود نقش هوش مصنوعی در ایجاد تهدیدات، این فناوری میتواند بخشی از راهحل نیز باشد. بر اساس گزارش، ۶۴ درصد مدیران کسبوکار معتقدند که تا سال ۲۰۳۰، هوش مصنوعی مولد نقش کلیدی در شکلدهی به رویکردهای امنیت سایبری آنها خواهد داشت.
فیشینگ همچنان یکی از عوامل اصلی حملات سایبری است و نیاز به آموزش بهتر، بهویژه در شرکتهای کوچکتر، احساس میشود. رئیس بخش سایبری هیسکاکس تأکید کرد: «کسبوکارهای کوچک ممکن است آموزش امنیت سایبری را نادیده بگیرند، زیرا تصور میکنند احتمال هدف قرار گرفتن آنها کمتر است. اما حملات سایبری میتوانند هر کسبوکاری را تحت تأثیر قرار دهند. آموزش کارمندان برای شناسایی نشانههای حمله، خط دفاعی مؤثری برای حفظ امنیت عملیات روزانه است.»
از نظر تأثیرات حملات سایبری، ۶۱ درصد مدیران معتقدند که آسیب به اعتبار، کسبوکار آنها را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین ۶۴ درصد مدیران بر این باورند که عدم مدیریت امن دادههای مشتریان و شرکا، کسبوکار آنها را در معرض خطر از دست دادن قرار میدهد.
تأثیرات حملات سایبری در ۱۲ ماه گذشته شامل موارد زیر است: ۴۷ درصد سازمانها در جذب مشتریان جدید با مشکلات بیشتری مواجه شدهاند (در مقایسه با ۲۰ درصد در سال قبل)، ۴۳ درصد مشتریان خود را از دست دادهاند (در مقایسه با ۲۱ درصد در سال قبل)، ۳۸ درصد با تبلیغات منفی مواجه شدهاند که بر اعتبار برند آنها اثر گذاشته است (در مقایسه با ۲۵ درصد در سال قبل) و ۲۱ درصد شرکای تجاری خود را از دست دادهاند (در مقایسه با ۱۶ درصد در سال قبل).