دفاتر اسناد رسمی پیشخوان ثبت شرکت ها می شوند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از افزایش اختیارات سران دفاتر اسناد رسمی در حوزه اجرا و ثبت شرکت‌ها خبر داد و اعلام کرد که دفاتر اسناد رسمی به پیشخوان ثبت شرکت‌ها تبدیل خواهند شد.

دفاتر اسناد رسمی پیشخوان ثبت شرکت ها می شوند
کد خبر: 219

حسن بابایی در سومین همایش سراسری رؤسای ثبت شرکت‌ها با محوریت هوشمندسازی فرآیندها در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ اظهار داشت: سردفتران در حوزه اسناد و املاک، معتمدان ما هستند و قرار است مجموعه‌ای از اختیارات در زمینه اجرا و ثبت شرکت‌ها به سران دفاتر واگذار شود تا خدمات‌رسانی به بهترین شکل انجام گیرد.

بابایی افزود: در دوران تحول و تعالی قوه قضاییه، شاهد اقدامات تحولی مؤثری در حوزه ثبت شرکت‌ها هستیم. علاوه بر الکترونیکی شدن فرآیندها، باید به هوشمندسازی نیز توجه کنیم تا خطاها به حداقل برسد.

وی ادامه داد: در راستای بازدیدهای میدانی و سفرهای استانی، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و مدیرکل ثبت شرکت‌ها با اعزام تیم‌هایی به استان‌ها، جلساتی با فعالان اقتصادی برگزار کرده و به بررسی مشکلات آن‌ها می‌پردازند.

۲۷ سفر استانی توسط اداره کل ثبت شرکت‌ها انجام شده است

در یک سال گذشته، ۲۷ سفر استانی توسط اداره کل ثبت شرکت‌ها انجام شده و دیدارهایی با بیش از ۱۵۰۰ فعال اقتصادی صورت گرفته است. همچنین از ۵۰ کارخانه تولیدی بازدید شده و جلساتی با مدیران و فعالان اقتصادی برگزار شده که منجر به حل‌وفصل ۴۳ معضل توسط این اداره کل شده است.

 

بابایی تأکید کرد: باید از فعالان اقتصادی که علی‌رغم تحریم‌ها و محدودیت‌ها سنگر تولید را حفظ کرده‌اند، حمایت کرده و مشکلاتشان را رفع کنیم. حمایت‌های سازمان ثبت اسناد می‌تواند نقش مؤثری در تقویت تولید داشته باشد.

سردفتران، معتمدان ما در حوزه اسناد و املاک

وی گفت: کانون سردفتران در سال‌های اخیر همکاری بسیار خوبی با سازمان ثبت اسناد داشته و بسیاری از پروژه‌های الکترونیکی و هوشمندسازی با حمایت این کانون و دفتریاران انجام شده است. سردفتران به‌عنوان معتمدان ما در حوزه اسناد و املاک، با واگذاری اختیارات در زمینه اجرا و ثبت شرکت‌ها، خدمات‌رسانی بهتری ارائه خواهند داد.

الکترونیکی شدن و هوشمندسازی، بهترین راهکار برای کاهش اطاله اداری

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: بهترین راه برای پیشگیری از اطاله اداری، الکترونیکی شدن و هوشمندسازی است. از معاونت‌های سازمان انتظار دارم با جدیت این موضوع را پیگیری کرده و آموزش‌های لازم را به کارشناسان ارائه دهند. در سال گذشته، پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری اجرا شد که منجر به صرفه‌جویی ۱۲۷ میلیون برگ کاغذ در کمتر از یک سال شد و سرعت ارائه خدمات را افزایش داد.

جلوگیری از جعل و حفظ داده‌ها با الکترونیکی شدن دفاتر

بابایی افزود: پلمب دفاتر تجاری که پیش‌تر یک تا دو ماه زمان‌بر بود، اکنون در کمتر از ۵ دقیقه انجام می‌شود. این اقدام علاوه بر صرفه‌جویی در کاغذ، رضایت بازرگانان را به دنبال داشته و با جلوگیری از جعل و مخدوش شدن داده‌ها، امنیت اطلاعات را تضمین کرده است.

صدور سند الکترونیک برای اشخاص حقوقی و شرکت‌ها

وی ادامه داد: اقدام دیگر، صدور سند الکترونیک برای اشخاص حقوقی و شرکت‌ها است. با وجود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار شخص حقوقی، اطلاعات دقیقی از فعالیت‌ها، سرمایه‌ها و تعهدات مالی آن‌ها در دست نیست. با الکترونیکی شدن و تجمیع داده‌ها، این اطلاعات در اختیار متولیان و تصمیم‌سازان قرار خواهد گرفت.

شناسایی ۸۵۰ هزار شرکت صوری و کاغذی

بابایی اظهار داشت: با الکترونیکی شدن و پایش مستمر اشخاص حقوقی، امیدواریم مسئله شرکت‌های صوری و کاغذی که تاکنون ۸۵۰ هزار مورد شناسایی شده‌اند، حذف شود. از قانونگذار انتظار داریم با بازنگری در قانون تجارت، به‌ویژه در حوزه ثبت شرکت‌ها، قانونی جامع و متناسب با نیازهای امروز تدوین کند. وی افزود: در هفته قوه قضاییه، اقدامات جدیدی در حوزه ثبت شرکت‌ها رونمایی خواهد شد.

 

نظرات کاربران
ثبت دیدگاه جدید

عنوان